Android vs Symbian

Am avut in teste doua terminale HTC cu Android: Magic si Hero, dupa o foarte lunga istorie de Nokia Symbian. In acest moment ma uit la un Nokia N97 si la un HTC Hero, ambele varfuri de lance pentru producatorii lor.

Iata care sunt argumentele mele IMPOTRIVA SYMBIAN TOUCH / NOKIA N97:

1. Editarea de text la Symbian touch se face in mod rupestru: fereastra de editare text prin taste virtuale inlocuieste cu totul interfata aplicatiei (fie mail, messenger, browser). La Android editarea se face pe jumatatea inferioara a ecranului, lasand vizibila aplicatia, lucru foarte util in cazul unei discutii in timp real pe messenger, de ex.

2. Interfata touch a Symbian e total ne-optimizata pentru… touch in ansamblul ei. Scroll pe bara laterala, meniuri arbore, optiuni text in loc de butoane ergonomice, soft keys care ocupa permanent 1/4 din ecran – nu sunt deloc in spiritul ideii de ecran tactil. Daca pentru o tastatura fizica astfel de lucruri nu conteaza, pentru un ecran tactil sunt absolut aberante.

3. 75% din aplicatiile terte pentru Symbian sunt oferite fie implicit, in HTC Android, fie gratuite prin Android Market: de ex, clientul de MS Exchange care deja pe Magic e excelent, pe N97 este ori imposibil de folosit in mod constant, ori 49 euro (RoadSync).

4. Gestiunea RAM-ului si a partitiei Sistem la N97 e precara. Cu toate incercarile disperate atat ale mele cat si ale Nokia de a optimiza putinul spatiu disponibil in partitia sistem, acum mai am liberi 6MB din C://, lucru care nu imi permite sa fac update la QuickOffice 6.2 pentru ca nu are unde sa isi scrie cache-ul.
Stiu ca probleme de RAM apar si la G1, cu Android pre Cupcake, insa la 64 MB RAM cat au pus in el, era normal. Magic are acum 288 MB RAM, iar dupa boot sunt disponibili peste 150 MB. La N97, dupa boot, sunt disponibili 50 MB…

5. Aspecul fizic si materialele din N97 sunt mult inferioare HTC, dar de acest lucru nu esti constient decat dupa ce pui mana pe un HTC. E drept ca ergonomia (fizic, senzorial) a N97 e superioara HTC dar la Nokia aproape nimic nu e cizelat sau de calitate, chiar in comparatie cu HTC Magic. HTC Hero, pe de alta parte, depaseste IPhone-ul, care e deja un stas de calitate a materialelor.

6. Arhitectura functionala a OS-ului: la Nokia nu exista ideea de “integrare”. Practic, senzatia de dupa utilizare este ca fiecare aplicatie sistem, meniu, interfata a sistemului sunt facute fiecare de altcineva, cu scopuri si scule diferite.
Pe de alta parte, Nokia inca nu stie sa gestioneze o arhitectura client-server: trei sferturi din aplicatii lucreaza offline, iar doar 20% din ele stiu sincronizare cu vreun server care de cele mai multe ori nu e al Nokia si nici proximizat de Nokia / Symbian (veti spune ca widget-urile din N97 sunt un inceput? Uitati-va intr-un Android ca sa vedeti widget-uri adevarate. Iar Android are… 8-9 luni de cand e pe piata!).
Nokia practic nu stie sync, iar singura parte buna aici e ca bateria tine ceva mai mult decat la terminale care lucreaza dupa client / server, pentru ca modemul Nokia e mai tot timpul adormit, iar modemul Magic-ului tot timpul in sarcina.
Acest punct, legat de arhitectura sistemului, are o mare presupozitie in spate: un smartphone fara conexiune la internet nu mai e smartphone.

7. Nokia se dovedeste incapabila de reglaj prin feed back. Nu asculta nici utilizatorii, nici dezvoltatorii, sau o face intr-o masura atat de mica incat e neglijabil. Nokia nu produce rulmenti pentru masini-unelte, pe care nu-i vezi niciodata, chiar daca ii folosesti indirect permanent, iar asta Nokia nu stie; produce niste unelte care ajung direct in mainile si sub ochii utilizatorului final, sau a dezvoltatorului de soft. Acestia sunt absolut si irevocabil singurii care stiu ce ar trebui sa faca sau sa nu faca un smartphone, ce nu merge si ce merge bine in el.
Nokia a folosit grupuri pentru ergonomia N97 si a facut foarte bine. Dar N97 nu e doar o consola, cu o buna ergonomie fizica, ar trebui sa mai aiba si o ergonomie software. Degeaba tii bine un device in maini daca trebuie sa il pui pe masa ca sa mearga!
Pe de alta parte, in ce priveste feed back-ul, am scris catre Nokia cel putin 5 sesizari legate de disfunctionalitati remediabile (printre ele pierderea credentialelor in N-Gage, dictionarul implicit de romana care e facut parca de turci etc.); din 2007 si pana azi nu am primit decat raspunsuri automate: “veti primi un raspuns in maxim 15 zile”. Sistemul online de sesizari e o mizerie totala.
La HTC am sesizat ieri lipsa dictionarului roman din sistem si au raspuns in 2 ore, cu sugestia directa de a returna terminalul HTC Magic daca lipsa limbii romane este o piedica majora. La Nokia Romania nu s-a inventat conceptul de retur, desi toata lumea returneaza telefoane Nokia care nu plac, in tarile unde respectul fata de consumator exista.

Partile bune ale Nokia sunt si raman: telefonie excelenta, ergonomia senzoriala buna, integrarea localizarii: harti pentru Romania, limba romana la introducere de text, taste fizice excelente. Mai toate aceste calitati sunt rezultatul direct al experientei, vechimii si extinderii Nokia in toata Europa ca lider de piata in telefonia mobila, dar ma astept ca HTC, Motorola, Samsung, SE si toti cei care au anuntat terminale cu Android sa poata atinge in cel mult un an aceleasi standarde la care Nokia a ajuns in 10.

Nu pot decat sa sper ca Nokia nu va ramane cu mainile in san, desi ritmul de schimbare din interior spre exterior e dezamagitor.

Posted by Wordmobi

Advertisements
This entry was posted in 8 trepanatii, Actuale, Geek Zone, Mobile and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s